top of page

Már nyáron frissíteni kell a számviteli politikát – változások 2025-ben

2025 nyarától és őszétől több számviteli szabály is módosul, amelyek közvetlen hatással vannak a vállalkozások belső szabályzataira és beszámoló-készítési kötelezettségeire. Emiatt a vállalkozásoknak legkésőbb 2025. július 1-jéig aktualizálniuk kell számviteli politikájukat. Az új szabályok több területet érintenek – nem csak a nagyvállalatokat, hanem kis- és középvállalkozásokat is.

2025. augusztus 14.

Kiknek kell lépni?

  • Egyéni vállalkozók (ha kettős könyvvitelt vezetnek)

  • Kft.-k, Zrt.-k

  • Alapítványok, egyesületek (különösen vagyonkezelőként működők)

  • Anyavállalatok, cégcsoportok

  • Minden olyan cég, amely villamosenergiát vagy földgázt vásárol (mert ezeknél is elektronikus számla archiválása lesz kötelező – erről itt írtunk részletesebben »)



Mit kell tenni?

  1. Felül kell vizsgálni a jelenlegi számviteli politikát.

  2. Be kell építeni a változásokat (pl. új adónemek, jelentések, mentességek).

  3. A módosításokat írásban dokumentálni kell.

  4. Célszerű könyvelővel, tanácsadóval, vagy szakjogásszal együttműködni a frissítés során.




1. Vagyonkezelő alapítványokra vonatkozó szabályok

Mi változik?

  • A számviteli törvény külön előírásokat vezet be a vagyonkezelő alapítványokra, amelyek kiemelt szerepet kapnak pl. egyetemi modellváltásokban vagy családi vagyontervezésben.

  • Az ilyen alapítványoknak külön kell vezetniük a kezelt vagyon, az alapítói vagyon, valamint az azok hozamából történő kifizetések nyilvántartását.

  • A transzparencia érdekében szigorúbb beszámolási és könyvvezetési kötelezettség vonatkozik rájuk.


2. Kiegészítő adó számviteli elszámolása

Mi változik?

  • A globális minimumadóval és hazai különadókkal kapcsolatos új szabályokat be kell építeni a számviteli politikába.

  • A vállalkozásoknak el kell különíteniük a kiegészítő adókötelezettségeket (pl. energia- és extraprofitadó) és azok hatását az eredménykimutatásban is szerepeltetni kell.

  • Ez érinti az adófizetési kötelezettségek időbeli elhatárolását és céltartalék képzését is.


3. Konszolidált beszámoló mentességi szabályainak módosítása

Mi változik?

  • A törvény egyértelműbb feltételekhez köti a konszolidált beszámoló alóli mentességet.

  • Pl. ha az anyavállalat mentesülni szeretne a konszolidálás alól, akkor bizonyos feltételeknek (pl. EU-n belüli anyavállalat által történő konszolidáció, összevont pénzügyi kimutatások nyilvánossága) maradéktalanul meg kell felelni.

  • Az eddig „megengedőbb” gyakorlat szigorodik, és pontosabb dokumentációt vár el a hatóság.


4. Fenntarthatósági jelentések határidő-módosítása

Mi változik?

  • Az ESG-jelentéstételi kötelezettség alá eső cégek (pl. 250 fő feletti vagy bizonyos árbevételi szint feletti cégek) számára a fenntarthatósági jelentés határideje módosul.

  • Az éves beszámolóval együtt, de külön formában kell benyújtani – már 2025-ös üzleti évre vonatkozóan is!

  • Ez egyértelművé teszi, hogy nem lehet elhalasztani a jelentés készítését az éves beszámoló zárása után.


5. Könyvviteli és adószakmai nyilvántartások kiegészítése

Mi változik?

  • Pontosabban kell vezetni a vegyes gazdasági események, a valós értéken történő értékelés, valamint a digitális eszközök (pl. tokenek, kriptoeszközök) nyilvántartását.

  • A digitális tranzakciók és a digitálisan tárolt bizonylatok is külön figyelmet kapnak, mivel a NAV és más hatóságok fokozottan vizsgálják a megfelelőséget.

  • A módosítások miatt érdemes lesz átnézni a bizonylat-megőrzés, digitális számlázás és archiválás belső rendjét is.




Miben tudunk segíteni?

Könyvelőirodánk segít az alábbiakban:

  • meglévő számviteli politika felülvizsgálata

  • módosítások pontos beépítése

  • szükség esetén új dokumentum elkészítése

  • elektronikus archiválási megfelelés biztosítása

bottom of page