Már nyáron frissíteni kell a számviteli politikát – változások 2025-ben
2025 nyarától és őszétől több számviteli szabály is módosul, amelyek közvetlen hatással vannak a vállalkozások belső szabályzataira és beszámoló-készítési kötelezettségeire. Emiatt a vállalkozásoknak legkésőbb 2025. július 1-jéig aktualizálniuk kell számviteli politikájukat. Az új szabályok több területet érintenek – nem csak a nagyvállalatokat, hanem kis- és középvállalkozásokat is.
2025. augusztus 14.
Kiknek kell lépni?
Egyéni vállalkozók (ha kettős könyvvitelt vezetnek)
Kft.-k, Zrt.-k
Alapítványok, egyesületek (különösen vagyonkezelőként működők)
Anyavállalatok, cégcsoportok
Minden olyan cég, amely villamosenergiát vagy földgázt vásárol (mert ezeknél is elektronikus számla archiválása lesz kötelező – erről itt írtunk részletesebben »)
Mit kell tenni?
Felül kell vizsgálni a jelenlegi számviteli politikát.
Be kell építeni a változásokat (pl. új adónemek, jelentések, mentességek).
A módosításokat írásban dokumentálni kell.
Célszerű könyvelővel, tanácsadóval, vagy szakjogásszal együttműködni a frissítés során.
1. Vagyonkezelő alapítványokra vonatkozó szabályok
Mi változik?
A számviteli törvény külön előírásokat vezet be a vagyonkezelő alapítványokra, amelyek kiemelt szerepet kapnak pl. egyetemi modellváltásokban vagy családi vagyontervezésben.
Az ilyen alapítványoknak külön kell vezetniük a kezelt vagyon, az alapítói vagyon, valamint az azok hozamából történő kifizetések nyilvántartását.
A transzparencia érdekében szigorúbb beszámolási és könyvvezetési kötelezettség vonatkozik rájuk.
2. Kiegészítő adó számviteli elszámolása
Mi változik?
A globális minimumadóval és hazai különadókkal kapcsolatos új szabályokat be kell építeni a számviteli politikába.
A vállalkozásoknak el kell különíteniük a kiegészítő adókötelezettségeket (pl. energia- és extraprofitadó) és azok hatását az eredménykimutatásban is szerepeltetni kell.
Ez érinti az adófizetési kötelezettségek időbeli elhatárolását és céltartalék képzését is.
3. Konszolidált beszámoló mentességi szabályainak módosítása
Mi változik?
A törvény egyértelműbb feltételekhez köti a konszolidált beszámoló alóli mentességet.
Pl. ha az anyavállalat mentesülni szeretne a konszolidálás alól, akkor bizonyos feltételeknek (pl. EU-n belüli anyavállalat által történő konszolidáció, összevont pénzügyi kimutatások nyilvánossága) maradéktalanul meg kell felelni.
Az eddig „megengedőbb” gyakorlat szigorodik, és pontosabb dokumentációt vár el a hatóság.
4. Fenntarthatósági jelentések határidő-módosítása
Mi változik?
Az ESG-jelentéstételi kötelezettség alá eső cégek (pl. 250 fő feletti vagy bizonyos árbevételi szint feletti cégek) számára a fenntarthatósági jelentés határideje módosul.
Az éves beszámolóval együtt, de külön formában kell benyújtani – már 2025-ös üzleti évre vonatkozóan is!
Ez egyértelművé teszi, hogy nem lehet elhalasztani a jelentés készítését az éves beszámoló zárása után.
5. Könyvviteli és adószakmai nyilvántartások kiegészítése
Mi változik?
Pontosabban kell vezetni a vegyes gazdasági események, a valós értéken történő értékelés, valamint a digitális eszközök (pl. tokenek, kriptoeszközök) nyilvántartását.
A digitális tranzakciók és a digitálisan tárolt bizonylatok is külön figyelmet kapnak, mivel a NAV és más hatóságok fokozottan vizsgálják a megfelelőséget.
A módosítások miatt érdemes lesz átnézni a bizonylat-megőrzés, digitális számlázás és archiválás belső rendjét is.
Miben tudunk segíteni?
Könyvelőirodánk segít az alábbiakban:
meglévő számviteli politika felülvizsgálata
módosítások pontos beépítése
szükség esetén új dokumentum elkészítése
elektronikus archiválási megfelelés biztosítása