top of page

Mit lát a NAV a transzferár-adatszolgáltatásban?

2023 óta új korszak kezdődött a transzferár-ellenőrzésben: a társasági adóbevallás részeként benyújtott ATP lapok révén a NAV már nem csak dokumentációkra, hanem konkrét, összehasonlítható adatokra is támaszkodhat. A hibás vagy hiányos kitöltés kockázata jelentősen megnőtt – mutatjuk, mire figyelj!

2025. augusztus 14.

A kapcsolt vállalkozások közötti ügyletek eddig is dokumentálást igényeltek, de a transzferár-adatszolgáltatás (ATP lap) bevezetése óta a NAV sokkal átfogóbb képet kap a vállalkozásokról:



1. Teljes átláthatóság: ügyletenkénti bontás

Minden egyes kapcsolt ügyletet külön kell feltüntetni – az árképzési módszerrel, értékkel, iránnyal (bevétel/költség). Csoportosítás csak szigorú feltételek mellett lehetséges.


2. Összevetés más adatforrásokkal

A NAV nem csak az ATP lapot nézi – összeveti az adatokat például:

  • online számlaadatokkal,

  • adóbevallásokkal,

  • vagy egyéb adatbázisokkal.


3. Kockázatelemzés automatizált algoritmusokkal

A NAV profiloz:

  • Ár összehasonlítás (benchmark),

  • veszteséges működés figyelése,

  • árképzési következetlenségek.

Ezek alapján célzott vizsgálat indulhat.


4. Tipikus hibák, amik vizsgálatot indíthatnak

  • Adathiány (pl. nincs ügyletleírás),

  • módszertani hiba (nincs piaci ár igazolás),

  • logikai ellentmondások (pl. veszteség, de pozitív markup),

  • összehasonlíthatatlan adatok (különböző deviza, időszak).


5. Mire figyelj a kitöltéskor?

  • Legyen összhang az ATP és a dokumentáció között.

  • Legyen minden ár legalább belső szinten validálva.

  • Használj benchmarkot vagy más alátámasztást.

  • Ne hagyj ki egyetlen ügyletet sem.


6. Kinek kell transzferár-adatszolgáltatást benyújtania?


A transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség nem minden cégre vonatkozik, csak azokra, akik kapcsolt vállalkozásokkal bonyolítanak le bizonyos nagyságú ügyleteket.

Akkor kötelező az ATP lap benyújtása, ha:

  • a vállalkozás kapcsolt vállalkozással üzletel (pl. tulajdonosi átfedés, közös vezetés),

  • és a kapcsolt ügylet értéke elér egy meghatározott küszöbértéket az adóév során.


Küszöbértékek 2023-tól:

  • 100 millió Ft éves szinten termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás esetén,

  • 50 millió Ft éves szinten vagyoni értékű jog / immateriális jószág értékesítés esetén,

  • 0 Ft, tehát minden tranzakció számít, ha üzletrész értékesítés, apport vagy egyesülés történik.


Nem kell adatot szolgáltatni például bérleti díjakról vagy kamatról, ha azok nem érik el a NAV által meghatározott értékhatárt.



Kire nem vonatkozik?

  • Magánszemélyekre,

  • Katás, átalányadós egyéni vállalkozók többségére (ha nincs kapcsolt ügylet),

  • Mikrovállalkozásokra, ha nincs jelentős összegű kapcsolt tranzakció.


Tanács: Ne adminisztratív kötelezettségként tekints rá – ez a dokumentáció ma már tükör, amit a NAV közvetlenül lát.



Ha nem vagy biztos abban, hogy vállalkozásod megfelel az új elvárásoknak, keress minket bizalommal.


Segítünk az ATP lapok kitöltésében és a dokumentáció összehangolásában.


📩 Lépj kapcsolatba velünk!


📎 További információk: nav.gov.hu vagy az aktuális transzferár szabályokról szóló frissített cikkünk a NAV-törzsről és cégkivonatokról.

bottom of page