Bérszámfejtési iratok megőrzése: Mit ír elő a NAV 2025-től?
A 2025. január 1-jétől hatályos szabályozás szerint bizonyos bérszámfejtéssel kapcsolatos iratokat már nem kell megőrizni nyugdíj-megállapítás céljából – de más jogi és számviteli kötelezettségek miatt továbbra is szükséges lehet a tárolásuk.
2025. május 6.
A NAV nemrég kiadott 10/2025. számú számviteli iránymutatása alapján 2025. január 1-jétől változtak a bérszámfejtéssel kapcsolatos iratok megőrzésére vonatkozó kötelezettségek. A társadalombiztosítási nyugellátást szabályozó törvény értelmében a munkáltatók számára nem szükséges megtartani a 2025. január 1-je után keletkezett, nyugdíjszámításhoz kapcsolódó dokumentumokat. Fontos azonban megérteni, hogy ez a változás kizárólag a nyugdíjjogosultság szempontjából érvényes.
Mi változott pontosan?
A 1997. évi LXXXI. törvény 99/A § szerint a biztosítottak szolgálati idejét és keresetét alátámasztó dokumentumokat a nyugdíjkorhatár elérését követő 5 évig kellett megőrizni – de ez csak a 2024. december 31-ig keletkezett iratokra vonatkozik. A 2025-től készült dokumentumokat e jogalap szerint már nem kell megtartani.
Miért nem ajánlott mégsem kidobni ezeket?
A NAV szerint, hiába szűnt meg a Tny. szerinti megőrzési kötelezettség, egyéb jogi viták – például munkajogi vagy polgári peres eljárások – esetén továbbra is szükség lehet az adatokra. A GDPR is lehetővé teszi az adatok tárolását, ha az jogos érdekből, például jogi igények védelme érdekében történik. Munkajogi igényeknél az elévülési idő 3 év, polgári jogi ügyeknél általában 5 év.
Mi vonatkozik a számviteli előírásokra?
A számviteli törvény (2000. évi C. tv.) 169. § (2) bekezdése alapján a bérszámfejtéshez kapcsolódó iratok – például bérlapok, havi riportok, analitikák – számviteli bizonylatnak minősülnek. Ezeket a dokumentumokat legalább 8 évig meg kell őrizni, olvasható formában és visszakereshető módon. Ez független attól, hogy milyen formában (papíron vagy digitálisan) keletkeztek.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A vállalkozásoknak mérlegelniük kell, mely bérszámfejtési dokumentumok szolgálnak a könyvelési rendszer alátámasztására. Ezeket bizonylatként legalább 8 évig meg kell őrizni, függetlenül attól, hogy a nyugdíjcélú megőrzés alól már mentesülnek.
Összegzés
Bár a nyugdíjjogosultsághoz kapcsolódó iratmegőrzési kötelezettség szűkült, a számviteli és jogi kötelezettségek továbbra is megkövetelik a bérszámfejtési dokumentumok megőrzését. A vállalkozások számára tehát nem ajánlott ezeket automatikusan megsemmisíteni – különösen nem a könyvelést alátámasztó bizonylatokat.